Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Tips om te vermageren door sport en beweging

Overzicht

  • Intro
  • Kracht
  • Conditie
  • Stabiliteit

Intro:

Voor elke sport heb je kracht, conditie en stabiliteit nodig.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat deze 3 factoren voor elke sport in evenwicht liggen.

Neem een voetballer als voorbeeld: de belangrijkste factor gaat zijn conditie zijn om over het veld te lopen.
Maar zonder zijn kracht te trainen gaat hij niet hard op goal kunnen trappen en zonder zijn stabiliteit te trainen zal hij de bal niet kunnen plaatsen.

Hieronder vind je voor elke factor tips hoe je deze factoren kan verbeteren.

Kracht:

Kracht kan je trainen door de weerstand van een oefening te verhogen.
Als je een squat doet met een gewicht vast dan verhogen we de weerstand.
Ook als we een rek vasthouden die ergens aan is vastgemaakt verhogen we de weerstand.
(De squat is een van de 6 basis oefeningen voor beginners die je terug vind in het platform.)

M.a.w. als we de oefening verzwaren met een externe factor, dan werken we aan onze kracht.

Je kan je kracht ook trainen door de oefening langer vol te houden of meer herhalingen te doen.
Als je 30 squats doet i.p.v. 10 of 5 minuten aan squats doet i.p.v. 2 minuten.

Ten slotte kan je je kracht ook trainen door de oefening explosief uit te voeren bv. door van een squat een jump-squat te maken.
(Bij een jumpsquat zak je eerst door je benen en vanuit die positie kom je tot een sprong.)

Waarom kracht trainen in duursporten zoals lopen of fietsen?

  • Om de correcte houding te behouden als je moe wordt.
  • Om een eindsprint te doen of berg op te lopen of fietsen.

Conditie:

Je conditie train je door een oefening of beweging snel achter elkaar uit te voeren waardoor je je hart en longen traint.

Als je een oefening of beweging sneller of langer snel uitvoert, dan train je je conditie.

Bij bv. bij een squat kan je niet te diep doorzakken en de oefening heel snel herhalen.

Waarom conditie trainen bij krachtsporten zoals fitness, gewicht heffen of bodybuilding?
Om meer energie te hebben om te trainen.
Je spieren vragen zuurstof om te functioneren.
Hoe meer spieren je dus hebt, hoe meer zuurstof je nodig hebt.
Als je je conditie niet traint is het systeem dat je spieren van zuurstof voorziet ook niet getraind. Dus heb je minder energie om te trainen.

Stabiliteit:

Je stabiliteit train je door je steunvlak te verkleinen of de oefening op onstabiele ondergrond uit te voeren.

Als je een squat op 1 been of op een bosubal uitvoert.

Waarom stabiliteit trainen bij kracht- of duursport?

Blessure preventie! Zoveel sporters van starters tot gevorderde en nog meer mensen die willen gaan sporten kloppen bij ons aan met dezelfde klacht. Namelijk ‘ik wil wel maar ik kan niet door (een lichaamsdeel bv.: rug, nek, knie, …’. In 9 van de 10 gevallen trainen we op stabiliteit en is het probleem opgelost.

Flexibiliteit:

Bij specifieke sporten is lenigheid belangrijk.
Bij keursporten (sporten met een jury) zoals dans en turnen.

Je kan je lenigheid verbeteren door te stretchen.
Stretch nooit met koude spieren, daar krijg je blessures van.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

Een stok achter de deur
+ wegwijzer op het platform

Intake beweging

Volledig persoonlijk plan

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.