Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Wat gebeurt er met ons lichaam als we sporten?

Overzicht:

  • Intro
  • Spieren
  • Hersenen
  • Hart
  • Longen

Intro:

Of je nu start met sporten of al lang sport, of wil afvallen of spieren massa wil kweken, in elk menselijk lichaam gebeurt hetzelfde als we sporten.
Hieronder vind je wat er gebeurt en waarom dit goed voor je is.

Spieren:

Onze spieren hebben 2 stoffen nodig om goed te functioneren glucose (opgeslagen suikers uit voeding) en ATP (adenosine trifosfaat).
Deze zorgen voor energie om spieren samen te laten trekken.
De voorraden van deze stoffen zijn niet groot. Daarom hebben we bij het inspanning relatief snel nood aan meer zuurstof om meer ATP aan te maken.
Er wordt ook meer bloed in sportende spieren gepompt om deze extra dosis zuurstof te leveren aan je spieren. Bij dit proces ontstaat er melkzuur.
Doorgaans wordt dit zuur 30 tot 60 minuten na de workout weggespoeld uit het lichaam. Ondertussen vormen er kleine scheurtjes in de spieren. Deze haarscheurtjes worden herstelt door het lichaam maar tegelijk word ook meer spierweefsel aangemaakt.
Dit is een mechanisme van het lichaam om de volgende keer deze haarscheuren te voorkomen en zo word je dus sterker.

Hersenen:

Als je sport krijg je een hogere bloedstroom. Deze bloedstroom is voordelig voor je hersenen. 
Je hersencellen functioneren namelijk op een hoger niveau, waardoor je alerter en energieker bent tijdens het sporten en meer gefocust achteraf.
Endorfines komen vrij in je hersenen waardoor je een euforische gevoel krijgt na het sporten maar ook tijdens. Dat wordt ook wel de ‘runner’s high’ genoemd.

Hippocampus: Dit deel van het brein is verantwoordelijk voor je geheugen en leerproces.
Het is één van de weinige hersenregio’s dat in staat is om nieuwe cellen aan te maken.
Door de extra zuurstoftoevoer wordt dit proces in gang gezet.

Hypofyse (klier): Dit controlecentrum waarschuwt de bijnieren om hormonen te produceren die noodzakelijk zijn om te bewegen.
Er komen ook groeihormonen vrij die de spieren beschermen wanneer de glucosereserves zijn opgebrand.
Dit hormoon maakt duidelijk aan je lichaam dat het vetten moet verbranden in plaats van te teren op spierweefsel.

Hart:

Tijdens het sporten versnelt je hartritme om via het bloed meer zuurstof door je lichaam te pompen.
Je hart is ook een spier. Dus hoe meer je sport, hoe sterker je hart wordt en hoe makkelijker je hart je bloed kan rondpompen.
Waardoor je intenser en langer kan bewegen.
Op termijn verlaagt ook je hartslag in rust en wordt de groei van nieuwe bloedvaten gestimuleerd? Hierdoor daalt de bloeddruk.

Je hartritme daalt ook sneller na elke inspanning.

Longen:

Wanneer we sporten, heeft ons lichaam tot 15% meer zuurstof nodig.
Daarom dat je sneller en zwaarder begint te ademen wanneer je inspanningen levert.
Het tempo van je ademhaling zal blijven stijgen omdat je spieren steeds meer zuurstof vragen.
Als je aan je maximale ademhalingssnelheid zit noemen we dit je VO2 max. Hiermee wordt je conditie gemeten. Hoe sneller je kan ademen of hoe sneller je lichaam je ademhaling kan omzetten in zuurstof voor je spieren, hoe beter je conditie.

Het voordeel van een betere conditie is dat je op het einde van de dag, ook al heb je niet gesport meer energie over hebt.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

Een stok achter de deur
+ wegwijzer op het platform

Intake beweging

Volledig persoonlijk plan

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen info@work4it.be.