Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

slaap je niet genoeg?

Aantal uren: Elk volwassen mens heeft tussen de 6 en 8 uur slaap nodig. Er zijn unieke gevallen die met iets minder toekomen en die iets meer nodig hebben. Niemand komt toe met 4 uur en niemand heeft meer dan 10 uur nodig. Hou eens bij hoeveel jij slaapt.

Ritme: Als je elke dag op hetzelfde uur gaat slapen en opstaat went je lichaam hieraan en slaapt daarom beter. Als je bijvoorbeeld zondag tot ’s middags in je bed blijft liggen zal je zondag avond nog niet moe genoeg zijn om in slaap te vallen. Dit geld ook voor voeger gaan slapen. Als je later gaat slapen als normaal word je natuurlijk niet uitgerust wakker.

Alleen slapen in je slaapkamer: Gebruik je slaapkamer alleen voor te slapen. Niet voor tv te kijken of op facebook te zitten. Op die manier associeer je onbewust je slaapkamer met slapen en val je makkelijker in slaap. Mensen met slaapproblemen leren ze ook aan om niet wakker in bed te blijven liggen maar even naar een andere kamer te gaan tot ze terug moe worden.

Geen schermen en geen stress: Je moet tot rust komen voor je in slaap kan vallen en je slaapt beter als je geen stress ervaart. Zorg er dus voor dat je 2 tot 3 uur voor je gaat slapen stopt met werken. Geen e-mails meer beantwoorden maar ook geen huishoudelijke klusjes meer. Ontspanning is nodig voor een goede nachtrust.
Probeer ook je schermen te beperken voor je gaat slapen. Een goed boek of een gezelschapsspel kan een goed alternatief zijn i.p.v. naar je tv of smartphone kijken.

opdracht

Welk van bovenstaande punten ga jij als eerste toepassen?
Wanneer ga je hier mee beginnen?
Hoe ga je ervoor zorgen dat dit stand houd?

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.