Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Korte handleiding bij gelegenheden

 

Vermageren en naar een feestje gaan of zelf gastvrouw zijn, is niet altijd een gemakkelijke combinatie.

Vandaar dat we een korte handleiding willen meegeven met verschillende tips&tricks zodat je op een gezonde manier kunt genieten van een avondje uit.

 

Stap 1: Zorg dat je een gezond tussendoortje neemt voor je vertrekt

Een gezond tussendoortje nemen voordat je weggaat kan helpen om niet te veel te eten op het feestje of bij een etentje. 

Als je honger hebt is het moeilijk om van het brood of de hapjes vooraf af te blijven. 

Een gezond tussendoortje kan een stuk fruit, een tas soep, snoepgroenten of een ongesuikerd mager melkproduct zijn. 

Stap 2: Bestel als drankje regelmatig water

Water is ontzettend goed om voor en tijdens de maaltijd te drinken. Het zorgt voor een meer verzadigd gevoel, waardoor je minder gaat eten. Bovendien is het een zeer caloriearm drankje. Het helpt je dus zeker bij het verminderen van uw calorie- en suiker inname indien je daarvoor andere drankjes koos. 

Indien je geen zin hebt in water, kan je ook voor een light of zero frisdrank kiezen. Beperk je wel tot max. 500 ml. Alcohol kan je best vermijden omdat het een hoge calorische waarde heeft, indien je toch wilt genieten van een glas. Neem dan een kleine hoeveelheid en beperk jezelf tot één consumptie.

Stap 3: Probeer een gezonde keuze te maken van hapjes

Bij feestjes of gelegenheden horen nu eenmaal hapjes. Meestal is hier een heel scalae van ongezonde hapjes zoals partysnacks, chips, zoute nootjes, … . Kijk eerst rond naar de hapjes en indien er een gezond alternatief aanwezig is zoals groenten of olijven. Neem dan vooral daarvan. Beperk jezelf bij de andere hapjes. Je kan er ééntje proeven, maar eet niet het hele schaaltje leeg. 

Indien je zelf gastvrouw bent, verdiep je dan in gezonde hapjes zoals fruitspies, groentehapjes,… Zoek ook naar orignele gezonde hapjes en niet enkel kerstomaatjes want dan neem je toch van de ongezonde hapjes…

Stap 4: Laat je niet in verleiding brengen

Soms kunnen mensen aandringen om iets te nemen probeer dan een reden te geven waarom je vandaag niet zoveel wilt eten. Denk hier op voorhand al over na. Bijvoorbeeld ik heb al veel gegeten vandaag of ik heb de laatste tijd al veel ongezond gegeten. Dit maakt het voor de mensen gemakkelijker om te begrijpen waarom je nee zegt. 

Soms worden er constant hapjes bij aangevuld. Indien deze telkens voor je neus worden gezet zou je de beslissing kunnen nemen om dit even rond te delen aan de andere gasten. Zo help je de gastvrouw of heer en kom je minder in de verleiding om het helemaal alleen op te snoepen.

 

Stap 5: Sla geen maaltijd over

Sla je soms een maaltijd over omdat je later naar een feest gaat? Dit zorgt er voor de je op het feestje meer gaat eten en mogelijks ook ongezonde keuzes gaat maken.

Probeer dus geen maaltijden over te slaan maar gebruik te maken van lichte maaltijd.

Stap 6: Zadel jezelf niet op met een schuldgevoel

Een gezond voedingspatroon is ook af en toe kunnen zondigen. Zolang dit geen gewoonte wordt, is dit toegelaten. 

Genieten van iets lekkers is iets anders dan grenzeloos dooreten. Je kan dus best wel de portiegrootte aanpassen.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

  • Toegang tot app
  • Persoonlijke feedback op je dagboek 
  • Dagelijks tips en motivatieberichten 

Intake voeding

Volledig persoonlijk plan

 

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.