Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Hoe starten en doorzetten?

Begin bij het einde

Voor we beginnen moeten we weten hoe we ons doel kunnen bereiken en dus weten welke stappen we moeten nemen om op het juiste pad te blijven.

Dus begin met letterlijk op te schijven wat je precies wil als eindresultaat. Je doel uitdrukken in cijfers is soms moeilijk maar wel veel makkelijker tijdens je weg naar je doel. 

Nu je dit gedaan hebt ga 1 kleine stap terug: welk tussendoel zou je daarvoor moeten behaald hebben?  Dan ga je weer een stap terug:welk tussendoel zou je daarvoor moeten behaald hebben? Ga zo voort tot je komt waar je nu bent. Hoe duidelijker deze stappen zijn hoe beter.  

Als het help zoek dan eens op hoe iemand anders jouw soortgelijk doel heeft bereikt. Misschien haal je er heel wat tips uit voor jezelf. 

Bv: Je wilt een marathon lopen. Wat is is dan 1 stap terug?
Leren hoe je moet eten en drinken tijdens het lopen
nog een stap terug = meedoen aan een halve marathon
nog een stap = meedoen aan je eerste wedstrijd
nog een stap = meedoen aan een recreatieve loop of jogging
nog een stap = je trainingen inplannen
nog een stap = de juiste loopkleren kiezen
nog een stap = de juiste schoenen kiezen
nog een stap = beginnen met lopen
en dan ben je waar je nu zit.

Het hoeft ook geen sport te zijn. Je kan dit ook doen op professioneel vlak.

Als je er toch niet alleen uitkomt stel ik voor om een intake te boeken bij zodat we jou doel eens kunnen bespreken gedurende een uur en hier ook meteen een plan kunnen opstellen

Voor je stopt

Iedereen heeft wel eens moeilijke momenten. Als die momenten zich gaan opstapelen of blijven duren dan hebben we nogal snel de neiging om te stoppen of ‘even pauze te nemen’ (volgende tip) van ons doel.

De boog kan niet altijd gespannen staan. Dat snap ik maar voor je beslist er mee te stoppen, denk dan aan dit moment: het moment dat je bent gestart en herinner jezelf waarom je wou veranderen. Waarom je de sleur waar je nu in zit wou onderbreken. Denk aan de progressie die je al gemaakt hebt en wat je opgeeft als je nu stopt

Tip: schrijf een brief naar je toekomstige zelf voor als het moeilijk gaat.

Even pauze

Als je beslist om even pauze van je doel te nemen,schrijf dan letterlijk meteen op voor hoe lang en wat je opgeeft.  Bv je routine en vooruitgang, want je zet je tijd niet echt op pauze maar je zet jezelf een paar stappen terug.

Als je bijvoorbeeld stopt met je dieet voor 1 week en je eet dan wat je wil, daardoor 2 kg  terug bijkomt en daarna weer start sta je op het punt waar je 2 weken terug stond niet waar je gestopt bent.

Dit klinkt allemaal heel negatief, robotachtig en kort door de bocht.
Sorry hiervoor, ik weet ook wel dat externe factoren zoals: familie, vrienden, je gezin, je werk, feesten, vakanties enzovoort je schema in de war kunnen brengen en je hoeft je zeker niet schuldig te voelen als niet alles exact volgens plan verloopt. Maar door het op te schrijven maak je jezelf bewust voor je over de schreef gaat tijdens zo’n momenten en het daarna opgeeft omdat je te ver bent gegaan en nu van nul moet beginnen.

Ga er 100% voor

Ik weet dat het vervelend of zelfs angstig is om ergens volledig voor te gaan omdat er altijd een stemmetje in je hoofd zegt ‘wat als het niet lukt?’.

Neem eens een stap terug en kijk eens naar het alternatief. Blijven hoe je nu bent. Ik veronderstel wanneer je dit artikel leest dat dit niet de eerste keer is je probeert te veranderen.

Het is gemakkelijk om er niet helemaal voor te gaan omdat als het dan niet lukt je tegen jezelf kan zeggen: ‘Het lukt nu niet maar als ik er echt voor ging dan zou het wel lukken.’

Maar dit is ook de precies de reden waarom het tot nu toe nog niet gelukt is. Dus maakt de beslissing om er nu echt voor te gaan. Maak een contract met jezelf (letterlijk als dat helpt) en vertel het tegen iedereen wat je gaat doen, zet het op sociale media. Doe iets zodat je niet meer terug kan.

En ik beloof je door dit te doen gaat het deze keer wel lukken. Belangrijke extra tip: laat je nooit meeslepen door negatieve reacties van anderen. Bv: mensen die zeggen dat gaat je nooit lukken. Dit zijn mensen die zelf niets bereikt hebben en zichzelf een goed gevoel willen geven door andere mensen dan ook maar af te kraken. Ga nooit in discussie met deze mensen. Je gaat ze toch nooit overhalen. Bedank ze voor hun ‘advies’ en laat ze zien wat je kan.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

Een stok achter de deur
+ wegwijzer op het platform

Intake beweging

Volledig persoonlijk plan

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.