Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Hoe je sportniveau verhogen

Overzicht:

  • Tips voor elk niveau
  • Starters (vergelijking met lopers 0-2 km)
  • Beginners (vergelijking met lopers 2-5 km)
  • Recreanten (vergelijking met lopers 5-16 km)
  • Gevorderde (vergelijking met lopers 16-42 km)

Tips voor elk niveau:

  • Doel: zorg dat je ergens naartoe leeft.
    Zo geeft je je trainingen waarde. Hier vind je meer over in: ‘Hoe maak je een sportplan’ op ons platform.
  • Bouw rustig op: Het heeft geen zin om veel te snel te doen.
    Hier krijg je toch alleen maar blessures van waardoor je niet kan sporten tot je blessure herstelt is.
    Daarna moet je weer van nul starten of toch minstens een niveau lager.
  • Zorg voor een goede houding: Dit zorgt voor minder blessures.
    Als je van het begin aan je houding denkt, kom je later niet tegen een plafond.
  • Materiaal: Zorg dat je materiaal altijd in topconditie is. Daarmee wil ik zeggen proper en goed onderhouden.
    Dit zorgt voor minder frustraties voor, tijdens en na het sporten.
    Daardoor blijft het sporten ook veel aangenamer en kan je er ook meer van genieten.

Starters:

Als je start van nul is het belangrijk dat je fysiek start.
Daarmee wil ik zeggen denk nog niet te veel na over:

  • Wat is het perfecte materiaal?
  • Wat is de perfecte techniek?
  • Wat moet ik drinken of eten?
  • Hoe ver zal ik gaan?
  • Hoe snel zal ik gaan?
  • Alle vragen die starten met wie, wat, waar, wanneer en hoe zijn nu nog overbodig.

 

Op dit moment is het gewoon belangrijk dat je iets doet.
Dus pak nu je agenda of planner en maak met jezelf een afspraak om te gaan sporten.
Als het zo ver is: Doe je sport tot je moe en voldaan bent.
Niet te lang en kijk niet wat een ander doet of zegt.
Geniet gewoon van jouw moment of ‘me time’.

Vanaf je 2 keer bent gaan sporten of aan beweging hebt gedaan kan je al naar het volgende hoofdstuk.

Tip: Probeer iemand te vinden die een stok achter de deur is.
Iemand die je laat sporten ookal heb je echt geen zin.

Beginners:

Nu we uit de startersfase zijn is het tijd om een planning te maken.
Op ons platform vind je de uitgebreide versie hiervan in ‘hoe maak ik een sportplan’.
Maar hier onder vind je al het tipje van de sluier.

Maak een afspraak met jezelf om minstens 2 keer per week te sporten.
Als je minder als 2 keer per week traint maak je geen progressie.
Hier vind je meer over in ‘wat gebeurt er met je lichaam als je sport’ op ons  platform.

Stel een meetbaar doel of schrijf je al in voor een evenement of wedstrijd.
Zo weet waarvoor je traint en zet je voor jezelf een stok achter de deur.
Met meetbaar bedoel ik dus met een cijfer bv. 5 km, 2 uur, 15 km/uur

Op dit moment kan je ook al beginnen met de wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe vragen. Bijvoorbeeld:

  • Wie kan je trainen?
  • Wat wil je bereiken?
  • Waar wil je nog aan meedoen?
  • Waarom wil je je doel bereiken?
  • Wanneer wil je je doelen bereikt hebben?
  • Hoe ga je dit allemaal plannen en doen?
Als je kan antwoorden op deze vragen en een basis hebt kan je naar de het volgende hoofdstuk.

Recreanten:

Om sneller of verder te gaan dan een beginner, moet je gaan personaliseren.
Dat wil zeggen dat je specifiek moet gaan opzoeken wat voor jou het beste werkt in:

  • trainingen
  • voeding
  • materiaal
  • kleding

Je kan ook met al deze zaken bij ons terecht. Hiermee win je veel tijd en ben je zeker van goed advies.
Je kunt veel vinden op het internet maar onthoud dat iedereen alles op internet kan zetten.
Dus laat je niet vangen door verkopers of niet wetenschappelijke artikels.

Als je het zelf wil doen zijn hier de stappen die je moet nemen:

  • Stel een meetbaar doel.
  • Meet je progressie, dit kan met tussendoelen.
  • Koop en experimenteer tot dat je het juiste materiaal vind.
  • Maak een trainingsplan (‘hoe maak je een trainingsplan’ vind je op ons platform)
  • Hou je aan je afspraken en train elke keer zo hard je kan.
  • Doe kracht, conditie en stabilisatie oefeningen om blessures te vermijden.
  • Meet al je trainingen en vergelijk je data (waarom ging het beter of slechter wat heb je anders gedaan?)
  • Zoek op hoe anderen die jouw doel al bereikt hebben dit gedaan hebben en
    personaliseer dit naar jouw situatie.
  • Als je je tussendoelen niet haalt, kijk dan in je agenda hoe je meer kan trainen.
  • Kijk naar je voeding en drank inname. Dit kan veel verschil maken.
    Als je niet weet wat en hoe je moet eten of drinken voor je sport raad ik je sterk aan om naar een sportdiëtiste (zoals Tanya) te gaan.

Gevorderde:

Als je als gevorderde nog verder of sneller wil worden zit er maar 1 ding op en dat is investeren op elk vlak.

Dit moet je doen omdat het nu op kleine details komt om beter te worden en daar heb je zelf geen tijd voor want jij moet trainen.
Je hoeft niet in alles tegelijk te investeren maar elke keer dat je investeert zet je een stap vooruit.

In volgende zaken moet je investeren:

  • Een coach of trainer: Iemand die alles voor jou bijhoud en vergelijkt en jou vertelt wat beter kan en moet.
  • Een personal trainer: Om een persoonlijk trainingsplan op te stellen en jouw persoonlijke kracht, conditie en/of stabilisatie oefeningen aanleert. Samen met jouw coach of trainer kijkt je personal trainer ook wat er allemaal in dat plan moet staan.
  • Een sportdiëtist: Om te kijken naar wat je wanneer moet eten en drinken.
    Op deze manier haal je het meeste uit je lichaam. Wat je eet en drinkt is belangrijk voor, tijdens en na je wedstrijden.
  • Goed materiaal: Als alles op punt is dan is het laatste waar je aan wil denken je materiaal. Bespaar hier niet op als je toch veel gaat sporten kan je beter ineens degelijk materiaal kopen i.p.v. 4 keer iets goedkoop kopen. Omdat het elke keer weer kapot gaat of heel snel verslijt.

Slot:

Als je meer of persoonlijke vragen hebt stuur ons een mail op info@work4it.be.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

Een stok achter de deur
+ wegwijzer op het platform

Intake beweging

Volledig persoonlijk plan

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.