Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Grote doelen behalen zonder doorzettingsvermogen

Als je een groot doel hebt kan dit overweldigend overkomen. Daarom is het vaak lastig om er aan te beginnen. Je weet vaak niet waar je aan moet beginnen en als je eenmaal iets gekozen hebt om aan te beginnen is het moeilijk om dit vol te houden omdat het nog zoveel lijkt. Het is ook moeilijk om hulp te krijgen of vinden omdat je het nog aan niemand hebt vertelt omdat je misschien zelf nog wat twijfels hebt of je bang bent voor de reactie.

Bij elke stap geef ik ook een voorbeeld: Het voorbeeld dat ik neem is iemand met overgewicht die een marathon wil lopen. Dit is natuurlijk heel voedings- en bewegingsgerelateerd omdat dit onze vakgebied is, maar je kan deze techniek ook perfect gebruiken in andere gebieden van je leven. 

Breek je groot doel op in verschillende simpele

Hoe begin je met een grote puzzel? Je begint met de buitenste stukjes te zoeken. Dit doe je ook met een groot doel. Je kijkt wat er allemaal voor nodig is zonder er meteen aan te beginnen.

Dit kan je doen door je doel op een blad papier te schrijven en alles wat je hiervoor nodig hebt op te lijsten. Nog niet tot in de kleine details anders kunnen we vast geraken in dit stuk van het proces en hier uren mee bezig zijn.

VB: Marathon lopen

  • afvallen
  • beginnen met sporten
  • mezelf motiveren
  • alles plannen
  • marathon evenement zoeken

Breek deze simpele doelen op in kleine stappen

Nu gaan we de buitenste rand van de puzzel maken of we gaan eens kijken wat we moeten doen en in welke volgorde. Dus we gaan nog eens naar onze vorige lijst kijken en deze puntjes eens opbreken in stappen die we moeten doen om deze simpelere doelen te bereiken.

Vb:

  • Afvallen: 
    1. De voedingstips van het platform lezen
    2. Een dagschema maken
    3. Een voedingsdagboek bijhouden
  • Beginnen met sporten:
    1. De beweegtips van het platform lezen
    2. De schema’s van het platform eens bekijken
    3. Mijn beweging in mijn agenda inplannen
  • Mezelf motiveren:
    1. een sportplan maken
    2. iemand zoeken om mee te sporten
    3. iets zoeken wat ik leuk vind om te doen
    4. een einddatum voor mezelf zetten om een afspraak te maken bij Work 4 it, als dit allemaal niet werkt
  • Alles plannen:
    1. mijn agenda erbij nemen en alles uitplannen wanneer ik wat ga doen
  • Marathon evenement zoeken:
    1. een einddatum kiezen voor mijn marathon
    2. tussen evenementen zoeken: ten miles, halfve marathon,…
    3. inschrijven voor mijn marathon

Breek kleine stappen op in taken

We zullen eens stukjes die bij elkaar horen zoeken zodat het achteraf makkelijker en sneller gaat om ze in elkaar te steken. Dus we nemen onze lijst er weer bij en gaan onze stappen in taken opschrijven. Als er stappen zijn die je letterlijk kan doen mag je ze gewoon zo overschrijven. Kijk wel uit dat je deze taken in één keer kan uitvoeren. Anders kan je ze best nog eens opbreken in verschillende kleine taken.

Op deze manier voelt het weer niet zo overweldigend en is het makkelijker om aan deze taken te beginnen. Dit is niet gemakkelijk en daarom hoef je dit ook niet allemaal te doen in een keer je kan bv van elk simpel doel de eerste stap nemen.

Vb: 

  • Afvallen: De voedingstips van het platform lezen
    • Ik ga beginnen met 1 artikel dat voor mij het meest relevant is. Zo kan ik het meteen echt gebruiken.
  • Sporten: De beweegtips van het platform lezen
    • Ik ga beginnen met 1 artikel dat voor mij het meest relevant is. Zo kan ik het meteen echt gebruiken .
  • Motiveren: Een sportplan maken
    • Het artikel hoe maak ik een sportplan lezen.
    • Het sportplan maken
  • Plannen: Mijn agenda erbij nemen en alles uitplannen wanneer ik wat ga doen
    • Letterlijk nu ergens een uur in mijn agenda schrijven wanneer ik alles ga plannen.
    • Een uur per week inplannen om de volgende week te plannen.
    • Alles in mijn agenda schrijven
  • Marathon: Een einddatum kiezen voor mijn marathon
    • Mijn progressie analyseren (hoeveel km ik per maand verder kan lopen)
    • Uitrekenen wanneer ik normaal gezien een maraton kan lopen.
    • Een maraton juist na deze maand/datum kiezen.

Zet deze taken in je agenda:

Plan in wanneer je aan de puzzel werkt.

In het voorbeeld van van de vorige stap leg ik deze stap al een beetje uit. Het is een cruciale stap dus sla deze a.u.b niet over.

  1. Neem je agenda erbij en plan een uur in waar je ongestoord alle taken kan inplannen.
  2. Alles in mijn agenda schrijven.
  3. Een uur per week inplannen om de volgende week te plannen.
 
Tip: plan niet te veel in per week. Je doel moet iets leuk zijn en als je te veel inplandt voelt het als werk. De puzzel moet niet op 1 dag af zijn.

Afleidingen:

Als je toevallig andere patronen ziet van je puzzel, leg deze stukjes even aan de kant maar begin niet met ze in elkaar te steken.

Als we een bezig zijn met een taak van ons doel dan zijn er altijd dingen die ons te binnen schieten. Schrijf al deze dingen op (tenzij ze maar 5 min duren) en haal deze dingen later door heel het proces. Op deze manier blijf je gefocust op wat nu belangrijk is.

Ga door tot het einde:

Nu is het alleen nog een kwestie van blijven werken tot alle stukjes op zijn plaat zitten.

Als dit ook voor jou niet altijd even gemakkelijk is zijn hier nog wat tips

  • Wat te doen op de momenten dat je wil opgeven
    • Kijk eens naar alles wat je tot nu toe al gedaan hebt. Dit is wat je opgeeft
    • Hoe zou het voelen als je je doel zou behalen?
    • Denk nog eens aan waarom je wou veranderen want dit is waar je nu terug naar toe gaat
  • Vraag hulp (geen raad) aan vrienden, familie, collega’s, …
  • Neem online coaching

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

Een stok achter de deur
+ wegwijzer op het platform

Intake beweging

Volledig persoonlijk plan

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.