Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

De 6 pijlers van gedragsverandering

Veranderen is moeilijk.
Als we de keus hebben tussen iets makkelijk en comfortabel met weinig of tijdelijk resultaat en iets moeilijk en oncomfortabel met veel en blijvend resultaat gaan we als nog voor het eerste.
Iedereen zoekt en wil direct resultaat maar zo werkt het nu eenmaal niet.
Als dit zou bestaan, zouden we dit dan niet allemaal al lang hebben?

Je hebt verschillende pijlers nodig om uit je routine te komen.
Bekijk je verandering als een touwstrekwedstrijd.
Jij en je wilskracht staan aan de kant van wat je wil veranderen.
Je vrienden, familie, afleidingen, omgeving en bezigheden staan aan de kant van routine en hetzelfde blijven.
Deze wedstrijd verlies je natuurlijk.
Gelukkig kan je er voor zorgen dat veel van deze pijlers aan jouw kant komen te staan.
Alleen zo kan je de wedstrijd winnen, dus veranderen en je leven verbeteren.
Hieronder vind je hoe je deze pijlers kan identificeren.
Daarna is het aan jou om te kijken hoe je deze pijlers kan veranderen.
Zodat deze aan jouw kant komen meetrekken in plaats van jou tegenwerken.

 

De pijlers:
  1. Persoonlijke motivatie: Wil je veranderen?
  2. Persoonlijke vaardigheden: Weet je genoeg over wat je wil? Is het haalbaar?
  3. Sociale motivatie: Zijn er vrienden en familie die je motiveren of demotiveren?
  4. Sociale vaardigheden: Weten je vrienden of familie wat je wil? Vinden je vrienden of familie het haalbaar voor jou?
  5. Structurele motivatie: Wat zijn beloningen en prikkels die je motiveren of demotiveren?
  6. Structurele vaardigheden: Hoe kan je je omgeving verbeteren of  wat zijn voorwerpen die je moet veranderen?
Ontwerp zonder titel (1)

Voorbeeld:

Probleem: Ik voel me niet goed in men vel

 
  1. Persoonlijke motivatie: Wil je veranderen? 
    Ik wil terug meer sporten en gezonder eten.
    Ik heb deze pijler dus al aan mijn kant.
  2. Persoonlijke vaardigheden: Weet je genoeg over wat je wil? Is het haalbaar?
    Nee, ik heb geen idee.
    Oplossing: Ik ga naar een personal trainer en diëtist om deze pijler aan mijn kant te krijgen.
  3. Sociale motivatie: Zijn er vrienden en familie die je motiveren of demotiveren?
    Ja ik heb een vriendin die ook wat kilootjes kwijt wil.
    Deze pijler staat dus ook aan mijn kant. 
  4. Sociale vaardigheden: Weten je vrienden of familie wat je wil? Vinden je vrienden of familie het haalbaar voor jou?
    Nee, Ik durf dit niet te vertellen aan iemand buiten die ene vriendin die mij helpt.
    Deze pijler blijft aan de andere kant staan.
  5. Structurele motivatie: Wat zijn beloningen en prikkels die je motiveren of demotiveren?
    Ik heb een kast vol snoep en chips waar ik niet kan afblijven. Ook heb ik een gezin dus kan ik niet van deze gewoonte afraken.
    Deze pijler blijft ook aan de andere kant staan.
  6. Structurele vaardigheden: Hoe kan je je omgeving verbeteren of wat zijn voorwerpen die je moet veranderen?
    Mijn helpende vriendin en ik hebben een hond. We kunnen afspreken om samen te gaan wandelen.
    Deze pijler staat ook aan mijn kant.

Als we nu gaan kijken hebben we 1,2,3 en 6 aan mijn kant staan en  alleen 4 en 5 aan de andere kant.

Deze wedstrijd ga ik winnen.

Er kunnen altijd nog pijlers wegvallen en bijkomen.
Dus als het even niet lukt doe deze oefening opnieuw.
Op die manier blijf je de goede kant uit trekken.

Slot:

Als je meer of persoonlijke vragen hebt stuur ons een mail op info@work4it.be of vul het vak hieronder in.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

Een stok achter de deur
+ wegwijzer op het platform

Intake beweging

Volledig persoonlijk plan

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.