Logo Work 4 it

Personal training - Dieet - Online coaching

Personal training - Dieet - Online coaching

Barbecuetips

 

De zomer, HET seizoen van de barbecue. 

Niet altijd het ideale moment om aan je lijn te denken. 

Hierbij geef ik je daarom enkele tips om de schade te beperken. 

Veel plezier!

 

Vlees of vis 

Kies voor kleine stukjes vlees of vis (Bv Gourmetpakket) of deel een stuk met iemand. Zo kan je meer verspreid over de avond eten. 

Kies voor puur vlees zoals kipfilet, steak, saté of varkenshaasje. Beperk vet vlees zoals hamburgers, worsten, ribbetjes en spek. 

Zowel vette als magere vis is een goede keuze. Wikkel ze eventueel in kruiden voor extra smaak. Ook scampi’s zijn lekker op de bbq. 

Brood of pasta

Kies voor een volkoren stokbrood. Hiervan heb je sneller genoeg. Beperk de kruidenboter. 

Een aardappel in de schil op de bbq bevat heel weinig calorieën. 

Aardappelsla bevat heel veel calorieën door de grote hoeveelheid mayonaise. Je kan deze zelf maken met magere dressing, eventueel gemengd met platte kaas of yoghurt. 

Kies enkel voor pastasalade zonder mayonaise. Voeg een beetje olijfolie of magere dressing toe.

Groenten 

Eet veel rauwe groenten. Best wel zonder saus. 

Maak groenten en papillot op de bbq of voeg groenten toe aan je vis en papillot. 

Maak brochettes met veel groenten zoals gele, groene, rode paprika, ui, champignons,…. eventueel aangevuld door blokjes kip, biefstuk, varkenslapje, scampi, kalkoen,…

Probeer zeker eens groenten te roosteren op de barbecue. Harde groenten kan je best eventjes blancheren, dat is kort koken, zodat ze binnenin lekker sappig blijven. Gegrilde asperges zijn heerlijk op de barbecue. Als je twee brochette stokjes door zes asperges steekt, dan kan je ze allemaal tegelijk draaien. 

Sausjes 

Bij een bbq komen er vaak veel sausjes aan de pas. 

Let op calorierijke sausjes!

Mayonaise is de calorierijkste en ketchup, mosterd en pickles vallen mee qua energie. 

Nog beter ben je met de Rabeko zero calorie sauzen. Deze kan je hier kopen en bevatten zo goed als geen calorieën! 

Je hebt zelfs een bbq variant!

Dessert 

Maak fruitspiesen om op de bbq klaar te maken met banaan, mango, appel, peer of  ananas.  

 

Fruitspiesen of fruitsla zijn koud natuurlijk ook lekker. 

Een bolletje suikervrij ijs met eventueel aardbeien of ander fruit kan ook. 

Fruitspiesjes met een beetje pure chocolade over zijn ook lekker en vallen mee in calorieën als je de hoeveelheid chocolade beperkt. 

Scheiden van rauw en gaar

Gebruik aparte schalen, borden en keukengerei voor rauw en gaar vlees of vis. Denk ook aan de tang waarmee je het vlees omdraait.

Controleer ook steeds of je vlees of vis volledig gegaard is. Anders is er kans op besmetting. 

 

Wassen

Was alle oppervlakken van de bbq grondig, was je rauwe groenten maar ook je handen telkens je rauw vlees of vis hebt aangeraakt.

Koelen

Het start wanneer je naar de winkel gaat. neem een koeltas mee zodat de koelketen niet onderbroken wordt. 

Zet niet alles meteen op tafel maar vul aan als het op is. Alles wat langer dan  u uit de koelkast is moet je weggooien en dat is zonde!

 

Verschroeid vlees

Verwijder de verbrande stukjes vlees voor je het op eet. Deze zijn ongezond.

Vind jij het ook zo moeilijk om zelfstandig resultaten te behalen?

Probeer dan eens één van deze 3 opties.

Online begeleiding

  • Toegang tot app
  • Persoonlijke feedback op je dagboek 
  • Dagelijks tips en motivatieberichten 

Intake voeding

Volledig persoonlijk plan

 

Totaalpakket

Volledig persoonlijk voedings- en bewegingsplan op maat. 

Vragen of opmerkingen?

Je kan ons helpen en deze content te verbeteren door je vragen en opmerken door te sturen naar info@work4it.be.